2.2: CoBlocks
Theorie 1: Uitleg CoBlocks
Theorie 1: Uitleg CoBlocks
- Dit lijkt op de programmeertaal van Scratch, misschien ken je dat wel?
- Met CoBlocks geef je stapsgewijs instructies aan poppetjes of objecten.
- In het voorbeeld hier links staat het volgende:
- wanneer er op play wordt geklikt
- dan zegt de hond ''Woof!''
- vervolgens zet je de hond in ren stand
- ....
- ....
Klassikale vraag: Hoe veel meter rent de hond in hoeveel secondes?
Opdracht 1: Maak kennis met CoBlocks. Klik op play en probeer binnen 10 minuten zoveel mogelijk levels uit te spelen.
Opdracht 1: Maak kennis met CoBlocks. Klik op play en probeer binnen 10 minuten zoveel mogelijk levels uit te spelen.
Theorie 2: If/Else statement
Theorie 2: If/Else statement
- If betekent als
- Else betekent anders
- We gebruiken dit om een bepaalde actie te vergelijken
- Voorbeeld: als het een doordeweekse dag is ga ik naar school, anders (het weekend) kan ik thuis blijven.
- De uitkomst van de vergelijking kan zijn: waar of niet waar
- als = waar (doordeweeks ga ik naar school)
- anders = niet waar (weekend kan ik thuis blijven)
Klassikale vraag: Bekijk de code hier links: waar zit de if/else statement en wat betekent het?