2.2: CoBlocks

Theorie 1: Uitleg CoBlocks

  • Dit lijkt op de programmeertaal van Scratch, misschien ken je dat wel?
  • Met CoBlocks geef je stapsgewijs instructies aan poppetjes of objecten.
  • In het voorbeeld hier links staat het volgende:
    1. wanneer er op play wordt geklikt
    2. dan zegt de hond ''Woof!''
    3. vervolgens zet je de hond in ren stand
    4. ....
    5. ....


Klassikale vraag: Hoe veel meter rent de hond in hoeveel secondes?

Opdracht 1: Maak kennis met CoBlocks. Klik op play en probeer binnen 10 minuten zoveel mogelijk levels uit te spelen.

Theorie 2: If/Else statement

  • If betekent als
  • Else betekent anders
  • We gebruiken dit om een bepaalde actie te vergelijken


  • Voorbeeld: als het een doordeweekse dag is ga ik naar school, anders (het weekend) kan ik thuis blijven.


  • De uitkomst van de vergelijking kan zijn: waar of niet waar
    • als = waar (doordeweeks ga ik naar school)
    • anders = niet waar (weekend kan ik thuis blijven)


Klassikale vraag: Bekijk de code hier links: waar zit de if/else statement en wat betekent het?